Druk, drukker, drukst
In welke theaterwereld zijn wij terecht gekomen met z’n allen? Op de vraag ‘Hoe gaat het?’ krijgen we steevast het antwoord ‘Ja, druk hé’ of ‘Hectisch’ of zelfs ‘Gekkenhuis’ zoals ze dat in Brabant weleens zeggen. Iedereen is druk, drukker, drukst. Het lijkt wel een wedstrijdje ver-plassen van ondernemers onderling. Alsof het iets is om trots op te zijn of iets waar status of succes aan afgemeten kan worden, maar het tegenovergestelde is vaak waar. En als je een ondernemer vraagt of ze meer/minder willen werken, voor meer/minder opbrengst zal het antwoord altijd zijn: minder werken, voor meer geld.
Dat doet je toch direct afvragen waarom de meeste ondernemers altijd druk zijn? En zijn ze druk of hebben ze het gewoon druk? En zijn ze wel bezig met de juiste dingen of zijn ze vooral bezig? Laten we hier eens dieper op inzoomen.
Wat is je doel?
Dit is wat mij betreft de absolute basis en het verbaast mij hoe weinig ondernemers en zakelijk leiders dit kristalhelder hebben voor zichzelf. Wat wil ik wanneer bereiken? Een kristalhelder doel geeft namelijk direct richting en zet je achter het stuur. Zonder helder doel doe je eigenlijk de hele dag maar wat en laat je jezelf en je bedrijf waarschijnlijk leiden door de omstandigheden en de waan van de dag. Maar dat is toch niet wat je wilt? Je wilt toch zelf de leider zijn over jouw waardevolle tijd, jouw leven en jouw succes?
En stel, je hebt je doel wel kristalhelder en daarnaast ook een helder beeld van waar je nu staat. Wat is dan je eerstvolgende noodzakelijke actie die direct bijdraagt aan dat doel? En is dat ook waar je op dit moment mee bezig bent?
Actief vs. Productief
We doen vaak alsof geld schaars is maar dat we tijd in overvloed hebben. Echter, je hebt maar één leven en elke minuut die je verspilt komt niet meer terug. Geld daarentegen is, hoe gek dat misschien ook klinkt, altijd te creëren. We kunnen dus maar beter zorgen dat we onze tijd nuttig en productief inzetten voor iets dat er echt toe doet. Productief zijn betekent dat je effectief bezig met datgeen wat je dichter bij het doel gaat brengen, zoals kernacties. Meestal zijn we echter vooral actief en boeken we daarmee onder aan de streep (te) weinig resultaat.
Kernacties zijn de acties die direct bijdragen aan het doel dat je wilt bereiken. En vaak weten we wel wat kernacties zijn, maar doen we ze niet, of niet structureel, omdat ze buiten onze ‘comfortzone’ liggen. Een zelf gecreëerde comfortzone wel te verstaan, want jij bepaalt zelf wat hierbinnen valt. Er bestaat nu eenmaal niet zoiets als comfortabele groei, dus je zult met regelmaat de mouwen op moeten stropen en door dat gevoel van discomfort heen moeten gaan om voorwaarts te blijven bewegen richting je doel.
Oppervlakkige acties zijn acties waar we vaak wel comfortabel mee zijn. Acties die je een goed gevoel geven en waar we erg druk mee zijn, maar die uiteindelijk niet direct bijdragen aan het doel. Het zijn vaak de acties die je doet zodat je jezelf niet op de kernacties hoeft te focussen. Het is een afleidingsmanoeuvre die niet werkt.
Laten we als voorbeeld Johan nemen. Johan begint een nieuw bedrijf in een voor hem nieuwe markt. Om klanten te krijgen moet Johan simpelweg de wereld in, mensen spreken en vooral nieuwe relaties aanboren om zichzelf en zijn nieuwe product te presenteren. Alleen Johan heeft zichzelf verklaard als iemand die dat ‘lastig vindt’ en houdt zich dan ook vooral bezig met de opmaak van zijn nieuwe website, bakkies koffie met de mensen in zijn netwerk die al prima weten wat Johan doet maar geen rechtstreekse afnemer zullen worden en Johan heeft zichzelf inmiddels weer ingeschreven voor inmiddels zijn 3e! training Commerciële Vaardigheden. Johan weet wat hij zou moeten doen, namelijk simpelweg prospects bellen en afspraken maken, maar doet daarentegen wat goed voelt. Op deze manier is Johan erg druk, maar blijft resultaat uit. Zonde van de waardevolle tijd en energie.
Ga de uitdaging aan!
Met jezelf bedoel ik dan. Zet eens een stap buiten je ‘druk, drukker, drukst’-cirkel en stel jezelf de vraag; 'ben ik druk met activiteit of productiviteit'? En beoordeel eens per handeling/taak/agenda-item of het een kernactie is of toch stiekem een oppervlakkige actie. Ben hierin brutaal eerlijk naar jezelf, alleen dan kan het iets opleveren voor je.
Handige tools
Heb je moeite om jouw taken op te splitsen in oppervlakkig of kern acties? Wat mij hier altijd goed bij heeft geholpen is de ‘Eisenhower Matrix’. Hierin kun je een actie plaatsen in een kwadrant van 4 kwalificaties, namelijk Urgent en Niet Urgent, en Belangrijk of Niet Belangrijk. Kernacties per definitie zijn de acties die Urgent zijn én Belangrijk. Bewust op die manier naar je taken kijken stelt je in staat de juiste prioriteiten te stellen en daarnaast te bepalen wat je moet delegeren of beter nog, wat je helemaal moet schrappen uit je agenda.
Daarnaast wil je je nog attenderen op de ‘Cirkel van invloed’ van Stephen Covey. Kort gezegd helpt dit je om jouw tijd en aandacht te focussen op dat waar je invloed op hebt en andersom dus ook geen tijd te verspillen aan iets dat buiten jouw invloedsferen ligt. Ga vervolgens aan de gang met het vergroten van die cirkel van invloed.
Zie onderstaande links naar de website van ICM waar meer uitleg over deze tools te vinden is.
Kun je bij bovenstaande hulp gebruiken zodat jij je wel kunt onderscheiden van de meute, laten we dan snel eens samen een bakkie koffiedrinken.
https://www.icm.nl/extra/eisenhower-matrix/
https://www.icm.nl/extra/cirkels-van-invloed-en-betrokkenheid/